Praca w Holandii. Co warto wiedzieć?
Emigracja zarobkowa to wciąż wybór wielu Polaków. Jednym z popularnych kierunków do pracy jest Holandia. Warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach starając się o zatrudnienie, aby ustrzec się przed niebezpieczeństwami.
Holenderski rynek pracy różni się od polskiego. Bardzo często trzeba skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej, żeby podjąć pracę. Taka oferta jest bardzo atrakcyjna i daje większe poczucie bezpieczeństwa pracownikom. Aby uniknąć niepotrzebnych problemów i stresu związanego z wyjazdem zarobkowym do Holandii, warto wiedzieć, o co zadbać, żeby tego uniknąć.
Legalne zatrudnienie
Warto wiedzieć, że agencje świadczą usługi tj. pośrednictwo pracy oraz pracę tymczasową. W obu wymienionych usługach agencja jest zobowiązana spełnić odpowiednie obowiązki wobec pracowników. Agencja musi posiadać odpowiedni numer wpisu do rejestru i lokal biurowy, który potwierdza prowadzenie działalności. Przed wyjazdem należy sprawdzić czy dana agencja pracy posiada taki certyfikat, a jeśli budzi to jakiekolwiek obawy, zawsze można poprosić o informacje w urzędzie marszałkowskim lub sprawdzić opinie zamieszczone w Internecie przez innych pracowników.
Jeśli decydujemy się na pracę w Holandii, to nie korzystajmy z ofert, które nie mają konkretnych informacji. Najlepiej udać się do siedziby danej agencji i dopytać o szczegóły. A co najważniejsze polska agencja pracy powinna mieć zawartą umowę z zagraniczną agencją, do której pracownik zostanie wypożyczony. Decyzja o wyjeździe nie jest prosta, tak więc warto zastanowić się, która z opcji jest korzystna.
Przejrzyste warunki umowy
Kolejnym krokiem po wybraniu odpowiedniej agencji pracy jest dokładne zapoznanie się z umową. Umowa, powinna być zawarta tylko w języku polskim. A jeśli coś jest niezrozumiałe bądź budzi jakiekolwiek wątpliwości, należy o to dopytać. Przedstawioną umowę zawsze można negocjować. Tak, aby każda ze stron była zadowolona.
Zawierając umowę, należy pamiętać, że powinna ona określać rodzaj i warunki pracy, jakie będzie się wykonywać, czas pracy, wysokość wynagrodzenia oraz sposób jej wypłaty. Należy też zwrócić uwagę czy kwoty wynagrodzeń (polska i niderlandzka) są takie same, aby uniknąć oszustwa. Oprócz tego zawarta umowa określa informacje dotyczącą wszystkich świadczeń socjalnych, jakie ma zapewnić pracodawca.
Praca w Holandii. Co jeszcze warto wiedzieć?
Praca w Holandii różni się w Polsce nie tylko zarobkami, ale i organizacją. Podejmując pracę w tym kraju, warto dowiedzieć się o systemie godzinowym pracy. Pracownik powinien być o nim poinformowany. A będąc już na miejscu należy skontaktować się z urzędem gminy w celu nadania numeru BSN oraz Sofi. Są niezbędne do załatwienia legalizacji pobytu w Holandii.
Decydując się na wyjazd do pracy za granicę, należy pamiętać o spakowaniu niezbędnych dokumentów, telefonu komórkowego, pieniędzy oraz mapy czy rozmówek, które pomogą nam w komunikacji w razie jakichkolwiek problemów.