Stres w pracy – jak sobie z nim poradzić?

Stres w pracy może przyczynić się do pogorszenia stanu naszego zdrowia. Czy łatwo jest nad nim zapanować? Oczywiście, zdecydowanie lepiej będzie nam z nim walczyć, gdy wykonywany zawód sprawia nam przyjemność, jednak jak wiadomo – nie zawsze tak jest.  Co zrobić, by obniżyć stres? Sprawdź, jakie rady przygotowała dla Ciebie agencja pracy Remedy.

Czym jest stres zawodowy?

Stres w pracy pojawia się w momencie, gdy wymagania przełożonych i naciski wywierane na pracownika przewyższają jego własne umiejętności. 

Jakie są przejawy stresu zawodowego?

Może on przejawiać się na kilka sposobów. Wyróżnia się następujące reakcje:

  • fizjologiczne, np. przyspieszone bicie serca, czy podwyższone ciśnienie we krwi
  • poznawcze, np. trudności w koncentracji, skłonność do zapominania
  • behawioralne, np. zachowania impulsywne, skłonność do popełniania błędów, agresja
  • emocjonalne, np. podwyższona nerwowość, irytacja, odczuwanie smutku

Przygotuj się odpowiednio do pracy

Swoją pewność zwiększysz, gdy odpowiednio przygotujesz się do swojej pracy i zdobędziesz wystarczająco dużo wiedzy. Bądź na bieżąco nie tylko ze zmianami zachodzącymi w swojej firmie, ale i śledź nowinki w branży. Bierz udział w szkoleniach, które podniosą Twoje umiejętności.

Sprawdź, co dokładnie wywołuje Twój stres

Jednym ze sposobów walczenia ze stresem w pracy jest dokładne wykrycie jego źródeł. Znając przyczyny i dokładnie definiując źródła stresu, łatwiej nam będzie się go pozbyć.

Jakie są czynniki zwiększające ryzyko stresu zawodowego?

  • Zbyt duża ilość obowiązków, obciążenie pracą
  • Praca pod presją czasu
  • Niekorzystne godziny pracy, konieczność restrykcyjnego przestrzegania
  • Brak bezpieczeństwa zatrudnienia, szansy na awans
  • Zbyt niskie kwalifikacje w stosunku do wykonywanej pracy
  • Niesprzyjające relacje z przełożonymi/współpracownikami
  • Zła organizacja/komunikacja w firmie
  • Brak równowagi praca/życie prywatne

Utrzymuj dobre relacje ze współpracownikami

Poziom stresu pracowników jest niższy w miejscach, w którym panuje przyjazna atmosfera, dlatego tak ważne jest, by zadbać o pozytywne relacje ze współpracownikami. Warto więc rozwijać umiejętności komunikacyjne tak, by wyrażać swoje zdanie bez obrażania kogoś.

Zadbaj o porządek w miejscu pracy

Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale bałagan w dokumentach, czy zaśmiecone biurko nie tylko brzydko się prezentują, ale wpływają na poziom stresu. Warto więc zachować porządek w miejscu pracy i na bieżąco o niego dbać. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko występowania stresu zawodowego.

Koncentruj się na pojedynczych czynnościach

Lepiej zająć się pojedynczym zadaniem, niż zabierać za kilka czynności jednocześnie. Koncentrując się na czymś konkretnym i dokładnie planując następne zadania będziemy spokojniejsi. Mając poukładany plan i zamykając po kolei ustalone zadania, łatwiej nam będzie obniżyć poziom stresu.

Postaw na aktywność fizyczną

Jak wiadomo, ruch to zdrowie. Czujesz się przemęczony i zestresowany? Zrób sobie przerwę i wybierz się na krótki spacer. Nawet niewielki wysiłek fizyczny poprawi nasze samopoczucie i sprawi, że nasz mózg będzie lepiej dotleniony, dzięki czemu staniemy się mniej podatni na stres zawodowy.

Już wychodzisz?