Stres w pracy – jak sobie z nim poradzić?
Stres w pracy może przyczynić się do pogorszenia stanu naszego zdrowia. Czy łatwo jest nad nim zapanować? Oczywiście, zdecydowanie lepiej będzie nam z nim walczyć, gdy wykonywany zawód sprawia nam przyjemność, jednak jak wiadomo – nie zawsze tak jest. Co zrobić, by obniżyć stres? Sprawdź, jakie rady przygotowała dla Ciebie agencja pracy Remedy.
Czym jest stres zawodowy?
Stres w pracy pojawia się w momencie, gdy wymagania przełożonych i naciski wywierane na pracownika przewyższają jego własne umiejętności.
Jakie są przejawy stresu zawodowego?
Może on przejawiać się na kilka sposobów. Wyróżnia się następujące reakcje:
- fizjologiczne, np. przyspieszone bicie serca, czy podwyższone ciśnienie we krwi
- poznawcze, np. trudności w koncentracji, skłonność do zapominania
- behawioralne, np. zachowania impulsywne, skłonność do popełniania błędów, agresja
- emocjonalne, np. podwyższona nerwowość, irytacja, odczuwanie smutku
Przygotuj się odpowiednio do pracy
Swoją pewność zwiększysz, gdy odpowiednio przygotujesz się do swojej pracy i zdobędziesz wystarczająco dużo wiedzy. Bądź na bieżąco nie tylko ze zmianami zachodzącymi w swojej firmie, ale i śledź nowinki w branży. Bierz udział w szkoleniach, które podniosą Twoje umiejętności.
Sprawdź, co dokładnie wywołuje Twój stres
Jednym ze sposobów walczenia ze stresem w pracy jest dokładne wykrycie jego źródeł. Znając przyczyny i dokładnie definiując źródła stresu, łatwiej nam będzie się go pozbyć.
Jakie są czynniki zwiększające ryzyko stresu zawodowego?
- Zbyt duża ilość obowiązków, obciążenie pracą
- Praca pod presją czasu
- Niekorzystne godziny pracy, konieczność restrykcyjnego przestrzegania
- Brak bezpieczeństwa zatrudnienia, szansy na awans
- Zbyt niskie kwalifikacje w stosunku do wykonywanej pracy
- Niesprzyjające relacje z przełożonymi/współpracownikami
- Zła organizacja/komunikacja w firmie
- Brak równowagi praca/życie prywatne
Utrzymuj dobre relacje ze współpracownikami
Poziom stresu pracowników jest niższy w miejscach, w którym panuje przyjazna atmosfera, dlatego tak ważne jest, by zadbać o pozytywne relacje ze współpracownikami. Warto więc rozwijać umiejętności komunikacyjne tak, by wyrażać swoje zdanie bez obrażania kogoś.
Zadbaj o porządek w miejscu pracy
Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale bałagan w dokumentach, czy zaśmiecone biurko nie tylko brzydko się prezentują, ale wpływają na poziom stresu. Warto więc zachować porządek w miejscu pracy i na bieżąco o niego dbać. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko występowania stresu zawodowego.
Koncentruj się na pojedynczych czynnościach
Lepiej zająć się pojedynczym zadaniem, niż zabierać za kilka czynności jednocześnie. Koncentrując się na czymś konkretnym i dokładnie planując następne zadania będziemy spokojniejsi. Mając poukładany plan i zamykając po kolei ustalone zadania, łatwiej nam będzie obniżyć poziom stresu.
Postaw na aktywność fizyczną
Jak wiadomo, ruch to zdrowie. Czujesz się przemęczony i zestresowany? Zrób sobie przerwę i wybierz się na krótki spacer. Nawet niewielki wysiłek fizyczny poprawi nasze samopoczucie i sprawi, że nasz mózg będzie lepiej dotleniony, dzięki czemu staniemy się mniej podatni na stres zawodowy.