Kiedy mówimy o nieudanej rekrutacji?
Każda rekrutacja ma jeden cel. To obsadzenie wolnego stanowiska i zatrudnienie osoby, która zostanie w organizacji na dłużej. Nieudana rekrutacja może mieć wpływ nie tylko na spadek wydajności zespołu, ale także na opóźnienia w projektach czy kondycję finansową i wizerunkową firmy.
Dzisiejszy rynek pracy pokazuje, że rekrutacja dobrego pracownika może trwać tygodniami. Wszystko zależy od tego, na jakie stanowisko poszukiwany jest pracownik. Im bardziej specjalistyczne stanowisko tym zawęża się grupa kandydatów.
Kiedy mówimy o nieudanej rekrutacji?
O nieudanej rekrutacji mówimy, gdy proces rekrutacyjny nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Mogło do tego dojść z kilku powodów. A mianowicie nie do końca prawidłowo rozpoczęto rekrutację. Wiele firm przed rozpoczęciem tego procesu nie analizuje wydatków, jakie poniesie podczas jej trwania. To bardzo istotny element, bowiem w koszt rekrutacji nie wlicza się tylko wynagrodzenia pracownika. Na koszty procesu rekrutacyjnego składają się:
- koszty rekrutacji pracownika czyli koszty ogłoszeń, wynagrodzenie osób, które przeprowadzą rekrutację oraz zakup narzędzi rekrutacyjnych,
- koszty rekrutacji pracownika, z którym się rozstajemy,
- badania medycyny pracy,
- koszty związane z zatrudnieniem i odejściem pracownika,
- koszty związane ze szkoleniami wewnętrznymi i zewnętrznymi,
- koszty czasu pracy innych pracowników, którzy wdrażają nowego pracownika,
- nadgodziny pozostałych pracowników,
- koszty stanowiska czyli komputer i telefon firmowy.
Kto za to wszystko płaci?
Nieważne czy pracownik odszedł sam czy nie została przedłużona mu umowa – koszty zawsze ponosi pracodawca. Koszty finansowe to jedno, ale prócz tego organizacja traci na wizerunku i korzyściach, jakimi dysponował dany pracownik. Ponadto pod względem wizerunkowym rotacja pracowników w firmie może budzić niepokój wśród zespołu. To może mieć wpływ na obniżenie postawy moralne i chęć zmiany pracy u innych pracowników. Najczęstszymi powodami, dlaczego firmy tracą pracowników jest:
- brak weryfikacji doświadczenia i kompetencji kandydata,
- potrzeba szybkiego zastąpienia poprzedniego pracownika,
- brak lub nieodpowiedni opis stanowiska,
- niedopasowanie osobowościowe,
- brak odpowiedniego wdrożenia,
- brak perspektyw rozwoju w danej firmie,
- niedogadywanie się z zespołem lub skonfliktowany zespół.
Jak zapobiec nieudanej rekrutacji?
Warto pamiętać że proces rekrutacyjny rozpoczyna się od chęci zatrudnienia pracownika. Rekrutacja może trwać od kilku tygodni do nawet 3 miesięcy. Po zatrudnieniu pracownika z odpowiednim wdrożeniem czas ten może trwać nawet do 6 miesięcy. Zatem kiedy pracodawca może w pełni wykorzystać potencjał nowej osoby w zespole? Szacuje się, że jest to możliwe na przełomie 8 a 9 miesiąca zatrudnienia.
Proces rekrutacyjny jest złożony i wymaga pełnego zaangażowania, aby zminimalizować ryzyko rezygnacji pracownika. To zobowiązuje do czynnego udziału całej organizacji w procesie rekrutacyjnym. Istnieje możliwość znalezienia na to rozwiązania, jeśli firma nie chce podjąć się sama rekrutacji bądź jest tym zmęczona. Najlepiej wtedy skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy, która świadczy usługę rekrutacji specjalistycznych. To ona przeprowadzi cały proces od początku do końca. Klient korzystając z takiej możliwości może liczyć na wsparcie w każdej sytuacji, a także ma gwarancję, że w razie niepowodzenia zostanie ten problem rozwiązany.
Warto zaznaczyć, że osoby specjalizujące się w przeprowadzaniu rekrutacji doskonale wiedzą jak dopasować kandydata do potrzeb organizacji oraz pracodawcy. Precyzyjnie określają profil poszukiwanego kandydata. Ich ocena i wiedza pomaga znaleźć takich kandydatów, którzy posiadają umiejętności techniczne jak i kompetencje miękkie do danego stanowiska. Pracodawca szukający nowego pracownika nie musi martwić się oceną pracownika, ponieważ tym zajmą się odpowiednie osoby zlecone do tego procesu.
Udostępnij: